سنت باحال عروس كشان !!


محسن اختیاری

یزدفردا "گاهی اوقات در متن جامعه مذهبی و اسلامی خود شاهد مراسمی هستیم كه هیچ جامعه شناسی هر چقدر هم به مغز خود فشار بیاورد شاید نتواند ریشه آنرا پیدا كند ؛! چه بسیار حركات غلط و گاه زشت و زننده ای كه با بی فكری و نا آگاهی و معمولا از سر احساسات و بعضا در حالات غیر طبیعی و غیر عادی برخی انجام می شود و عده ای دیگرنیز از سر احساسات با آنان همراهی می كنند و به تدریج بر اثر تكرار این حركات معمولا ناشایست تبدیل به سنت و در درازمدت تبدیل به فرهنگ می شود كه انگار بدون انجام این حركات زننده ، مراسم و سنتها تكمیل نمی شود .
بدون تردید همگی ما در بعضی شبها در خیابانهای شهر با ترافیك سنگین و غیر طبیعی و صف كیلومتری ماشینها مواجه شده ایم و زمانیكه از گوشه و كناری به زحمت خود را به جلو كشیده ایم ، شاهد حركات ناشایست عده ای بوده ایم كه با توقف ماشینهای خود در وسط خیابان به رقاصی و انجام حركاتی زننده و چه بسا مزاحمت برای مردم پرداخته اند كه با هیچ عقل سلیم و هیچ قانون و منطق عرفی و شرعی قابل توجیه نیست .
همین چند شب پیش بود كه اتوبوسی از توریستهای خارجی در میانه یكی از همین ترافیكهای غیر قابل توجیه گیر افتاده بود و همگی سرهای خود را برگردانده بودند و متعجب از اینكه این دیگر چه حركاتی است .!! مگر اینجا قانونی ندارد ؛!
چه بسیارتصادفات و حوادث تلخ و ناگواری كه در هیاهوی این به اصطلاح جشن و شادی اتفاق افتاده و منجر به خسارات جانی و مالی و حتی مرگ افراد شده كه اطرافیان هنوز لباس سفید شادی را نپوشیده ناچار به پوشیدن جامه سیاه عزا می شوند . اما باز هم درس عبرت نمی شود و حتی روز به روز شاهد افزایش آن هستیم .
اما برای پاك كردن این سنتها و بدعتهای ناپسند چه باید كرد ؟
آیا مسئولان فرهنگی و رسانه ها باید دست بكار شوند و فرهنگ سازی كنند ؟
آیا برخورد جدی تر مسئولان انتظامی را می طلبد ؟
وشاید هم همگی ما باید خود را مسئول بدانیم و افرادی را كه از خطرات و عواقب فیزیكی و منعیات شرعی آن ناآگاهند ، مطلع كنیم .؟

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا